A-10C-pierwszy amerykański samolot bliskiego wsparcia sił lądowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Tank killer jest jednomiejscowym, efektywnym i bardzo odpornym na uszkodzenia, napędzanym dwoma silnikami turbowentylatorowymi samolotem szturmowym, przeznaczonym do niszczenia czołgów, pojazdów opancerzonych i innych celów naziemnych.




Na prostej do celu !!!



Klawiszologia

Każdą przygodę w DCS z każdym samolotem należy rozpocząć od poprawnego przypisania klawiszologi. HOTAS to określenie, które mówi nam, że sterowanie ważnymi systemami samolotu odbywa się bez odrywania rąk od drążków sterowych maszyn. Poprawne ustawienie i zrozumienie przypisania ułatwi nam sterowanie maszyną.
a10_1

1. W joy które posiadają podwójny, spust ustawiamy (first stage), służy on do stabilizacji lotu przed użyciem działka oraz przypisujemy działko.

a10_2

2. Zrzut uzbrojenia oraz strzelanie z pocisków, rakiet.

a10_3

3. Na ziemi sterowanie kołem przednim, w powietrzu ręczne odpalanie lasera.
4.  Oświetlenie zewnętrzne:
  • Aft - załączanie
  • Forward - wyłączanie
5. Poruszanie kursorem.
6. TMS - w zależności od systemu różne przeznaczenia, przyciski posiadające dwa stany.

a10_4

7. Trim Hat - przypisanie trymowania samolotu.

a10_5

8. Przypisanie zależne od używanego systemu.
9. Odpalenie programu czaff i flar.
10. Tryb SOI dla MFCD, HUD oraz HMCS (Skorpion).
11. Przypisanie zależne od używanego systemu.
12. Włącznik autopilota.

Przypisania DMS, TMS i innych systemów znajdziemy w tabeli dodanej do oryginalnego PDF.

a10_8

Przypisania w zakładce "Axis commands" dotyczy analogów, wszelkiego rodzaju potencjometry oraz czujniki HALA.
Na początek sprawdzamy, czy nie mamy zdublowanych przypisań na poszczególnych urządzeniach.
Najlepszą metodą jest, usuniecie wszelkich przypisań i dodanie na nowo.

a10_6

13. Wchodzimy na poszczególne przypisania i przechodzimy na zakładkę "Axis Tune".

a10_7

14. Czerwona kropka po środku nie może wychodzić poza czarny kwadrat, jeżeli tak się dzieje ustawiamy Deadzone.
15. Czułość osi zalecane ustawienie 25.

Coldstart

Maszyna nie jest prosta w obsłudze, ale wykonywanie odpowiednich procedur ze znajomością umożliwia poprawne konfigurowanie. Zimny start maszyny to podstawa nauki i dla prawdziwych fanów symulacji nieodzowna. W tym poradniku opiszemy w miarę dokładnie wszelkie systemy, żeby dobrze zrozumieć ich działanie. Materiał jest stworzony na podstawie wieloletnich doświadczeń i nie jest kopia żadnej podobnej publikacji.
Porady przed startem maszyny:
  • zakładaj uzbrojenie w zależności od typu zadania, owiewka musi być otwarta przed przezbrojeniem
  • dostosuj ilość paliwa do czasu misji
  • działko - jeżeli nie masz zamiaru z niego kożystać, zostaw sobie kilka procent dla obrony
  • CMSP panel(Countermeasures Signal Processor) - ustaw sobie wybrany program czaf i flar pod zagrożenie, nie kożystaj z przypisanych
  • podczas wykonywania kalibracji nawigacji pkt.7. Nie zmieniaj połozenia maszyny, dotyczy to tagże powieszchni sterowych
  • gotowość do kołowania meldujemy po sprawdzeniu działania wszystkich systemów

  • Uwaga - kolejnośc wykonywanych czynności ma znaczenie.

    a10_1

    1. Bateria - główny włącznik zasilania
    2. Inwerter - zmiana napiecia na zmienne potrzebne do rozruchu.
    3. APU - generator ciśnienia potrzebnego do rozkręcenia silników.
    4a. Wskaźnik obrotów APU - musi wskazywać 100% dla rozruchu silników.
    4b. Włącznik generatora APU.

    a10_2

    5. Prawa przepustnica w pozycję IDLE - rozróch prawego silnika (klawisze RShift+HOME).
    6. Przełączniki od systemów:
      CICU - wejście danych z systemów do MFCD.
      JTRS - współny przełącznik radiowy oraz datalink.
      IFFCC - zintegrowany przełącznik komputera lotu oraz systemu przeciwpożarowego, załącza HUD. Jedno kliknięcie wejście w tryb TEST potwierdzamy wciskając ENTER na UFC pkt.11. Po wykonaniu testu przełaczamy w pozycje górną pkt.20, załącza sie normalne wskazania na HUD.
    7. Przełączniki od systemów:
      CDU - włączenie zasilania nawigacji samolotu.
      EGI - zasilanie systemu autopilota.
    8. Wskaźnik obrotów prawego silnika, wartość ustabilizowanie na 60%.

    a10_3

    9.Przełaczniki:
      Anti-skid, system antypoślizgowy.
      Landing Lights - oświetlenie na przednim goleniu maszyny, pozycja TAXI podczas kołowania, pozycja LIGHT LAND na pasie do startu i przed lądowaniem.
    10. Włączniki MFCD, dwie pozycję czyli dzień lub noc .

    a10_4

    12. Rozróch lewego silnika (klawisze RAlt+HOME), wskaźnik lewego silnika pkt.30.
    13. APU - poodpaleniu silników wyłączamy.
    14. Generator APU w pozycję OFF, wszelkie systemy są zasilane z generatorów silników.
    15. Cztery włączniki sterowania hydraulicznego wyposażonego w podwojony system. Umożliwia on wspomaganie przy manewrach, co zapewnia lepszą stabilizację maszyny. Możliwe jest sterowanie bez użycia wspomagania SAS w przypadku awarii systemów hydraulicznych.
    16. Otwieranie i zamykanie owiewki. Uwaga nie zamykamy owiewki przez założeniem uzbrojenia.
    17. Blokada otwierania owiewki.

    a10_5

    18. SAI - (Standby Attitude Indicator) niezależna kopia systemu ADI (Attitude Director Indicator). Pokrętło odblokowania i ustawienia pozycji środkowej.
    19. Pokrętło wskaznika paliwa - ustawiamy na INT.

    a10_6

    21. ANTI COLISSION - Zasilanie główne oświetlenia zewnętrznego maszyny jest odpalane przez PINKI SWITCH FORWARD, jeżeli przełącznik nie chce pozostać na pozycji ON, oznacza to, że nie załączyliśmy zasilania głównego.
    22. ILS panel - ustawiamy częstotliwości w zależności od lotniska oraz załączamy urządzenie. System startuje po wciśnięciu przycisku ILS na przednim panelu.
    23. TCN panel - ustawiamy kanał tacan wraz oraz polaryzacja X lub Y, pokrętło Mode Dial w trybie naziemnym na TR, tryb powietrzny na AATR. System startuje po wciśnięciu przycisku TCN na przednim panelu.
    24. PITOT HEAT - włącznik podgrzewania rurki prędkościomierza.
    25. HMCS - włącznik systemu nachełowego Skorpion. Sterowanie z HOTAS poprzez wciśnięcie Long Left DMS.

    a10_7

    26. Radio - pasmo średnie od 124.000 MHz, pokretło Frequency Mode Dial na TR.
    27. Radio - pasmo niskie od 30.000 MHz, pokretło Frequency Mode Dial na TR.
    28. Radio - pasmo wysokie od 225.000 MHz, pokrętło Function Dial na MAIN, radio to posiada możliwość ręcznego ustawienia presetów.
    29. Panel transpordera - uzywany w misjach kiedy jest używany LotAtc z ludzkim kontrolerem jako Awacs.

    a10_8

    31. Wykonana kalibracja nawigacji zakładka T= 4.00.8 przy włączonym trybie CDU na prawym MFCD, przełączamy w pozycję NAV .
    32. EGI - załączamy po przełączeniu nawigacji w tryb NAV.

    a10_9

    33. EAC - załączenie funkcji, możliwe jest kozystanie z opcji autopilota.
    34. Panel sterowania paliwem oraz tankowaniem w powietrzu.
    35. Pokretła ustawienia głosności różnych systemów samolotu.

    Poradnik obejmuje podstawowe załączenie maszyny z nawigacja i systemem autopilota.

    Uzbrojenie

    Co może znaczyć maszyna bojowa bez odpowiedniego uzbrojenia. Do dyspozycji mamy szereg środków destrukcji, wymaga to jednak dobrego ustawienia poprzez profile. A-10 posiada tryby ustawień profilowych, które dowolnie możemy przypisywać, tworząc swoje własne, a także używać trybu ręcznego. Dla zaczynających przygodę z tą maszyną może to się wydawać dość trudne, dlatego pomocnym może być ten dział poradnika.
    uzb_1

    1. Stan paliwa - pamietajmy o przesunięciu suwaka po wylądowaniu przy przezbrojeniu.
    2. Presety uzbrojenia - utworzone defałdowo lub w edytorze.
    3. Malowania maszyny.
    4. Waga maszyny - po przekroczeniu zmiena się kolor.
    5. Pylony uzbrojenia - każdy pylon różni się możliwością podwieszeń. Pamiętaj żeby równomiernie rozmieszczac uzbrojenie, daje nam to rónomiernie wytrymowanie maszyny oraz przyspiesza zmiane ustawień.

    Rózne typy uzbrojenia, przechodzimy przez menu.

    uzb_2


    uzb_3


    uzb_4


    uzb_5


    uzb_6


    uzb_7

    6. Wybrane własne malowanie.
    7. Przekroczona waga maszyny.
    8. Założone uzbrojenie.

    uzb_8

    9. Przykładowe ustawienie zasobnika.
    10. Otwarta owiewka - daje możliwość przezbrojenia.

    uzb_9

    11. DSMS - zakłada profili uzbrojenia, po przeładowaniu nie mamy wprowadzonych danych uzbrojenia do komputera.

    uzb_10
    Profile uzbrojenia
    12. LOAD - menu przeładowania systemów.
    13. LOAD DSMS - wciskamy w celu załadowania założonego uzbrojenia.

    uzb_11

    14. PROF - włacznik profili uzbrojenia.

    uzb_12

    15. Przyciski wyboru uzbrojenia.
    16. VIEW PRO - wejście do profilu.

    uzb_13

    17. Typ zapalnika.
    18. MODE - dwa tryby:
  • CCRP - tryb automatyczny z lotu poziomego.
  • CCIP - tryb ręczny z lotu nurkowego.
  • 19. CHG SET - podmenu zmieniajace dane znajdujące się w tabelce pośrodku ekranu.
    20. NEW - mozliwość tworzenia więcej niż jednego profilu do wybranego uzbrojenia.
    21. SAVE - zapis.
    22. Przełącznik ilości zrzucanego uzbrojenia:
  • SGL - pojedyncze.
  • PRS - podwójne.
  • RIP SGL - dowolna ilość pojedynczych, mamy możliwość ustawienia odległości.
  • RIP PRS - dowolna ilość podwójnych, mamy możliwość ustawienia odległości.


  • uzb_14

    Po wejściu do menu pkt.19

    23. MIN ALT - poniżej danej wysokości nie mamy mozliwości zrzutu.
    24. EJECT - 'GBU-87' i 'GBU-97' promień rozrzutu zasobników.

    uzb_16

    Ustawienia bomb laserowych, GBU-10,12

    29. LS TIME - czas odpalenia lasera przed uderzeniem.
    30. AUTO LS - włączenie trybu autolaser.

    uzb_17

    31. MSL - menu pocisków.

    uzb_18

    32. EO ON/OFF - załaczanie pocisków AGM.
    33. Czas jaki minoł od załączenia rozgrzewania pocisków, standardowo 4 min. po których pociski są gotowe do użycia.

    uzb_19

    34. INV - menu inventory.

    uzb_20

    35. Przyciski wyboru uzbrojenia do ustawienia, pylony są sparowane jeżeli mamy założony ten sam typ uzbrojenia, ustawienia zapisujemy dla dwóch pylonów. Sparowane pylony np. 5 i 7, 4 i 8 itd.

    uzb_21

    36. INV STAT - wciskamy po wybraniu pylonu z uzbrojeniem, w tym przykładzie GBU-12.

    uzb_22

    37. Menu w tym przykładzie GBU-12, oferuje nam inne ustawienia niż w profilu, przy tym typie uzbrojenia ustawiamy kod lasera. Kod lasera musi być inny dla każdej maszyny atakującej jeden obszar. Liczby wpisujemy z klawiatury na UFC lub na nawigacji.

    uzb_23

    38. INV STAT - wciskamy po wybraniu pylonu z uzbrojeniem, w tym przykładzie GBU-105.

    uzb_24

    39. HOF (Height of Function) - ustawienia wysokości otwarca zasobnika dla GBU-105 .

    uzb_25

    40. TGP (Targeting Pod) - załączenie zasobnika podwieszanego .
    41. TGP - włacznik zakładki, NOT TIMED OUT załaczanie zasobnika.

    uzb_26

    42. A-G, tryb celów naziemnych.
    43. CNTL - ustawienia TGP.
    44. L - laser zasobnika, ten sam musi być ustawiony na uzbrojeniu.
    45. LSS - kod lasera wyszukiwanego, używany do namierzania celów oświetlanych przez inne maszyny.
    46. LL/MGRS - typ danych nawigacyjnych.
  • LL - Lat Long Standart, dane nawigacyjne określane poprzez kierunki świata, np. N 27`05`22` E 22`09`21`.
  • MGRS - Mgrs Grid, format danych określajacych umowną siatkę kartograficzną.
    W DCS jest ona widoczna na mapie F10 np.40 R CQ 16591 97682.
  • 47. LATCH ON/OFF - ręczne odpalanie lasera, OFF musimy cały czas trzymać klawisz INSERT.
  • ON - naciśnięcie klawisza INSERT załącza laser, następne wyłącza.
  • OFF - laser działa tylko przy przytrzymaniu INSERT
  • 48. METRIC, USA, OFF - typ wyświetlania odległości od prawej połowy krzyżyka.
    49. Dane nawigacyjne punktu w który skierowany jest środek TGP.

    uzb_27

    50. B-S, resetowanie pozycji TPG, cyfra pod spodem określa stopień odchylenia TGP od pozycji środkowej.
    51. LSS - tryp wyszukiwania lasera odpalanego przez inna maszynę lub Jtac.

    Waypoint

    Punkty nawigacyjne Waypoint wprowadzamy, posiadając dane zebrane z mapy, lub podane przez inną maszynę. Korzystanie z komputera nawigacyjnego jest szybkie i wygodne, ponieważ posiadamy pełną klawiaturę.
    way_0

    Do menu punktów nawigacyjnych przechodzimy wciskając odpowiednio przyciski WP (A) i na ekranie WP MENU z prawej czwarty (B).

    way_1

    1. Numer aktualnie edytowanego punktu. Pamietaj, nigdy nie zmienaj punktu "0" oznacza on miejsce startu.
    2. EL - elewacja punktu. Ustawia się po wpisaniu danych w punkt 2 i 3.
    3. N - kierunek magnetyczny, zmieniamy wciskając przycisk przy danych, po ich wpisaniu w miejsce kursora.
    4. E - kierunek magnetyczny, zmieniamy wciskając przycisk przy danych, po ich wpisaniu w miejsce kursora..
    5. INIT POSIT - wprowadzamy opcjonalnie nazwe punktu inaczej będzie to kolejna z listy.
    6. Przycisk wywołania nowego waypoint-u, cyfra przy ? wskazuję następny wolny punkt.
    7. Przycisk zmiany formatu wprowadzanych danych L/L lub MGRS.

    way_2

    8. Lotnisko bazowe naszej maszyny
    9. Dane punktu nawigacyjnego. Rodzaj wyświetlanych danych możemy zmienić, poprzez kilkakrotne naciskanie kombinacji klawiszy LAlt+Y.

    way_3

    10. Wpisywane dane wprowadzamy bez spacji.
    11. Automatycznie dodana nowa nazwa następna na liście.
    12. Numer nowego punktu.

    way_4

    13. Poprawne wpisane danych w formacie L/L, sześć cyfr.
    14. Wciskamy w celu wprowadzenia danych "N" do komputera.

    way_5

    15. Poprawne wpisane danych w formacie L/L, sześć cyfr. Nalezy zawsze dodać "0" na poczatku wpisywanej wartości.
    16. Wciskamy w celu wprowadzenia danych "E" do komputera.

    way_6

    17. Poprawnie wprowadzone dane w systemie L/L.

    way_7

    18. Zakładka TAD wpisane dane potwierdzamy na mapie, wybrany waypoint znajduję się w miejscu okreslonym w pkt.9.

    way_8

    19. Zmieniamy typ wpisywanych danych na MGRS.
    20. Dodajemy swoja nazwe punktu.
    21. Numer nowego waypoint-u.

    way_9

    Sprawdzamy czy strefa zgadza się z tą na początku danych z mapy. W tym przypadku 37T.
    22. Poprawne wpisane danych rozpoczynamy od dwóch liter, wskazuja one kwadrat nawigacyjny na mapie DCS.
    W podanym przykładzie całość danych jest w formacie: 37T GG 37582 46666.

    way_10

    23. Wciskamy przycisk wprowadzając dane, uzyskamy nowy waypoint.

    way_11

    24. Sprawdzamy poprawność danych na TAD.

    Offset

    Mamy możliwość odniesienia się do stałego punktu, który możemy wprowadzić do nawigacji. W przykładzie będzie to BULLSEYE, jest to punkt ustawiany na mapie w procesie tworzenia misji. Dla każdej koalicji mamy inny punkt i tylko dla danej jest on wyświetlany na mapie. Dane naszej pozycji lub wrogiego kontaktu określamy poprzez kierunek i odległość od punktu (Bullseye) np. 211'/34nm. A-10 posiada w nawigacji możliwość wprowadzenia tych danych jako nowy waypoint.
    off_1

    1. Posiadając dane punktu wciskamy klawisz "OSET", zakładka przypomina te z dodawania waypoint.

    off_2

    2. Na potrzeby poradnika ustawiamy sobie markpoint gdziekolwiek na mapie (w miejscu kursora poprzez wciśnięcie TMS Right). Widoczność stworzonego punktu jest możliwa przez przełączenie pokrętła w nawigacji na "MARK".
    3. Łączymy stworzony punkt z Bullseye, wciskając kilka razy przycisk. Dane przypisania mamy ukazane po prawej stronie TAD, w tym przykładzie 242'/140.

    off_3

    4. Wpisujemy 2049, co jest wartością przypisaną do Bullseye.
    5. Po wpisaniu danych, w miejscu kursora wciśniecie przycisku, wprowadzi dane.
    6. Przycisk dodania w formie waypoint zatwierdzający wprowadzane dane.

    off_4

    7. Nowo stworzony punkt pokrywa się dokładnie z wcześniej podanym punktem "A".

    Copyright © 2020 All rights reserved By Hancer

    Maszyna niedoceniana przez wirtualnych pilotów, ale może dawać sporo radości z latania.