Dział poświęcony opisom oprogramowania wspomagającego DCS. Wrzucane poradniki są tworzone na podstawie zebranych doświadczeń, przez kolegów użytkowników tego oprogramowania. Nowe wersję aplikacji mają, niezmieniane ogólne zasady dodawane są nowe wtyczki do modułów. Poradniki można w formie wideo obejrzeć na naszej stronie YT. Zapraszamy także na naszego Discorda, gdzie znajdziesz wielu kolegów do wspólnych lotów i nauki.
UWAGA – niektóre oprogramowanie dotyczy tylko wersji non-steam. Polecany przez nasz serwis ze względu na dobre promocje oraz możliwość dwutygodniowego testowania modułów.



Komunikacja to podstawa


SRS-DCS SimpleRadioStandalone

Nakładka do gry symulująca prawdziwe radia w maszynach, używamy do komunikacji na serwerach. Korzystanie z radia wzmacnia interakcję, używane jest na misjach i treningach oraz przy luźnym lataniu na serwerach online. Link do strony oprogramowania kliknij na obrazek poniżej.

srs

UWAGA - Instalator znajduje się w archiwum, po wypakowaniu i instalacji przerzucamy ikonę na pulpit, z niej odpalamy oprogramowanie.
Link do katalogu z SRS "C:\Program Files\DCS-SimpleRadio-Standalone", ikona "SR-ClientRadio"
General – podstawowe ustawienia aplikacji:

srs_1


1. Mikrofon – stawiamy używany przez nas, niezalecane jest pozostawianie na domyślnym.
2. Test mikrofonu
3. Możliwość zwiększenia głośności – sprawdzamy po wejściu na serwer.
4. Zębatka ręcznego wyboru serwera – w przypadku dodania sobie w zakładce „Favourites”
5. Przycisk łączenia i rozłączania z serwerem.
6. Stan połączenia z serwerem.
Przyciski oznaczone jako 5a, służą do włączania nakładki umożliwiającej korzystanie z radia dla modeli FC-3 oraz w trybie połączenia AWACS.

srs_2


Controls – zakładka służąca do ustawiania przycisków obsługi nadawania oraz przełączania radia. W zależności od typu maszyny i osobistych preferencji mamy dwa podstawowe tryby używania radia:
Jeden przycisk dla każdego radia, przełączania oraz nadawanie jest na jednych przełączniku, przypisanie jak na rysunku. Jeden przycisk służący do nadawania opcja PTT, dwa inne jako przełączanie sekwencyjne radia (można użyć jednego).

srs_3


Favourites – służy do wpisywania adresów serwerów:
8. Nazwa serwera – dowolna
9. Adres serwera – ciąg liczb podawanych przez administratorów serwerów, składa się z IP oraz portu, przykład 77.237.8.35:5004
10. Ikonka dodawania do listy – opcjonalnie dla połączenia w trybie Awacs EAM hasło dostępu używane przy korzystaniu z aplikacji Lot-ATC

Settings – ogólne ustawienia aplikacji, zaznaczamy jak na rysunkach poniżej.
Możemy używać SRS bez logowania się do gry, w trybie Awacs. Dodajemy sobie nową zakładkę, z tymi samymi parametrami co na zwykłe serwery dodając hasło. Na serwerach DCS Wirtualni Piloci obowiązuje hasło "niebieski", dla koalicji BLUE.

srs_10


DCS Updater GUI Utility

Program, którego nie musimy instalować, ale daję nam sporo możliwości. Pomaga przy aktualizacji DCS, możemy także zmienić wersję gry, w zależności od potrzeb instalować moduły. Link do ściągnięcia oprogramowania.


updater_1


1. Zakładka HOME – podpięcie naszego DCS
2. Sloty dostepne dla różnych wersji DCS
3. Na niebiesko aktywny slot
4. Przycisk UPADTE - sprawdza i ewentualnie aktywuję aktualizację.
5. Przycisk REPAIR - używamy jeżeli nam coś złego sie dzieje z DCS.
6. Przycisk CLEAR - usówanie wprowadzonych przez nas zmian w plikach gry.

updater_2


7. Ikonka folderu z grą.
8. Zaznaczamy folder z grą (miejsce instalacji DCS).
9. Potwierdzamy wybór folderu.

updater_3


10. Dodajemy ścieżke do folderu zapisu (savegame)
11. Otwieramy folder.
12. Zatwierdzamy wybór.
Aktywny slot zostanie podświetlony na niebiesko, czyli poprawnie podaliśmy ścieżki.

updater_4


Wszystkie serwery online są na wersji Openbeta, żeby zamienić u siebie nie musimy ściągać na nowo gry. Do takich operacji właśnie mamy updater. 13. Wchodzimy w Advanced Updater Options.
14. Do bespośredniej zamiany na OpenBete.
15. Wybieramy wersje.

Opentrack

Zestaw można kupić na Allegro, składa się on z kamerki PS-3 oraz klipu z diodami nadawczymi, nakładki mocowane są do słuchawek. Mamy dwa rodzaje na baterie lub kabel USB. Aplikacja CL-Eye Test służy do podpięcia kamerki PS3 z przerobionymi filtrami do systemu Windows. Po poprawnej instalacji oprogramowania przechodzimy do konfiguracji. Przykładowy zestaw mocowany z boku słuchawek na kabel USB.


TarckIr

Ściągamy program do obsługi kamerki PS-3. Dowload CL-Eye
Odpalmy CL-Eye Test
Menu „Options”
Właściwości – ustawiamy jak na rysunku

opentrack_1

Po zainstalowaniu i odpaleniu aplikacji, OpenTrack otwieramy zakładkę „PointTracker” (młotek przy nazwie).
Zakładka kamera służy do ustawienia wartości dotyczących samej kamery oraz FPS naszego monitora.

opentrack_2

Zakładka „Model” wybieramy jaki mamy rodzaj klipu w zależności od typy mierzymy według podanych wartości i wstawiamy swoje.

opentrack_3

Dodajemy przycisk centrujący widok, zmieniane miejsca położenia głowy powoduje przesuniecie widoku, dlatego przypisane jest używane.

opentrack_4

Dodajemy DCS.exe do zakładki „Game detection”, spowoduje to automatyczny start śledzenia ruchu głowy.

opentrack_5

Bardzo ważnym elementem ustawień jest zakładka „Mapping”, ustawienia krzywych maja odpicie w tym jakie pole widzimy w grze i wpływają na szybkość ruchu. Poniżej umieszczone są przykładowe ustawienia na bazie których możemy w łatwy sposób dostosować własne ustawienia. Punkty na osi dodajemy lewym przyciskiem myszy w miejscu kursora na lini.

opentrack_6



opentrack_7



opentrack_8

Pozostałe krzywych na początek zostawiamy bez zmian Poleca się wyłączenie na początek osi „Z”, odpowiedzialnej za przybliżanie. Zakładka „Controls” w grze ujawnia poprawne wykrycie urządzenia.
Zaleca się wyłączenie opcji automatycznego przeskalowywania urządzeń.

VR dwie konfigurację

Posiadający okulary VR uruchamiają je przy pomocy dodatkowych programów, ponieważ DCS nie posiada odpowiedniego wsparcia. Wiemy, że wymagania VR są większe niż odpalanie gry na monitorach, zmusza nas to do korzystania z jednej konfiguracji. Sposobem na ominiecie tych problemów, jest stworzenie sobie pliku podmieniającego konfigurację i odpalającego odpowiednią wersję DCS. Konfigurację układamy w zależności od odpalanego sposobu, po zapisaniu kopiujemy i zmieniamy odpowiednio nazwy. Z pomocą przychodzą nam komendy systemowe Windows.
1. Link do konfiguracji DCS, „Użytkownicy/(twój nick)/Zapisane gry/DCS.openbeta/Config/”
2. Plik konfiguracyjny „options.lua” ustawienia dla monitora kopiujemy plik i zmieniamy nazwę na „optionsNOVR.lua” ustawienie dla VR kopia pliku i zmiana nazwy na „optionsVR.lua”
3. Dwa nowe pliki, które będą podmieniane.
Dwa pliki odpalające naszego DCS z odpowiednimi konfiguracjami tworzymy ze zwykłych plików tekstowych. Rozszerzenie BAT jest takim plikiem nieposiadających możliwości wstawienia ikony. Wystarczy zmienić rozszerzenie pliku, wcześniej ustawiając jego widoczność.

Bat_1a


Bat_1

Do edycji takich plików musimy użyć odpowiednich edytorów takich jak np. Brackets czy Neopad++.
Wpisy w dwóch plikach są podobne, różnica polega tylko na podmianie odpowiedniej konfiguracji.
– @ECHO OFF
– set NOPAUSE=true
– Copy /Y „C:\Users\(You Name)\Saved Games\DCS.openbeta\Config\optionsNOVR.lua” „C:\Users\(You Name)\Saved Games\DCS.openbeta\Config\options.lua”
– @Start „” „D:\DCS World OpenBeta\bin\DCS_updater.exe”


Bat_2

Musimy utworzyć plik odpalający naszą podmianę i grę. Zwykły plik tekstowy po zmianie rozszerzenia na „.bat” staje się plikiem odpalającym aplikację. W naszym przykładzie będą to dwa pliki do odpowiednich konfiguracji: DCS_NoVR.bat, dla monitora VR_DCS.bat, dla gogli.
Stworzone pliki kopiują odpowiednie pliki konfiguracji, ważnym ustawieniem przy plikach jest włączenie lub nie trybu VR.
Nazwa wybranego pliku do edycji Wpis podmieniający nasze konfigurację Linijka startująca DCS
Musimy sprawdzić w konfiguracjach włączenie lub nie funkcji VR. Odpowiednie ustawienia w linijce 7 VR, [„enable”] = true, Monitor, [„enable”] = false.

Bat_3

Dodanie modułów STEAM

Wszystkie zakupione moduły na STEAM można połączyć z kontem DCS STANDALONE. Pozostają one czynne na STEAM i można je spokojnie używać na oryginalnym koncie w DCS.
Logujemy się na koncie strona DCS

Steam_1

1. Wchodzimy na swój profil.
2. Przy nicku klikamy na (change)

Steam_2

W zakładce 'Steam settings’ klikamy BIND

Steam_3

Logujemy się nasze konto STEAM

Steam_4

Zakładka 'Stem account’ klikamy GET LICENSES.
Potwierdzamy nasz wybór i od tej pory będziemy mieli moduły w obydwu instalacjach.

Steam_5

Trial licenses

W wersji standalone DCS mamy możliwość wypożyczenia na dwa tygodnie każdego modułu.
Opcje włączamy będąc na swoim profilu

Trial_1

Po wejściu na konto na dole strony mamy zakładkę ” Licensing” z menu rozwijanego wybieramy „Trial licenses”. Po zalogowaniu się do gry w menu modułów będziemy mieli powiadomienie, wystarczy tylko wybrać z listy.

Trial_2

Wybieramy modół który chcemy przetestować.

Trial_3

Po odpaleniu DCS otrzymamy info o możliwości instalacji modułu, podobnie jak po zakupie.

Trial_4

Potwierdzamy instalacje nowego modułu, ważne zawsze usuwamy z listy po dwóch tygodniach.
Oczywiście o ile nie zamierzamy zakupu tego modułu.

Trial_5

ReShade

Masz drogą kartę graficzną, dużo wydałeś na monitor, nie wspominając innych podzespołów twojego komputera. Przychodzi czas, odpalasz DCS i FPS wysokie zero ścinek no ale coś mi tu nie pasuję, zastanawiasz się, dlaczego ten obraz jest jakiś, no właśnie sam nie wiesz. Spokojnie nie reguluj monitora, skoro na innych grach obraz jest brzytwa i kolory super. To nie jest zaskoczenie, że DCS nie grzeszy ładnym obrazem, ktoś powie, to symulator ma być inaczej, no dobrze, ale skoro widzisz za oknem chmury i je porównujesz, to spokojnie zauważysz, że to nie to.
Tutaj z pomocą przychodzi ReShade program, który w sposób kontrolowany przez ciebie poprawi jakość wyświetlanego w DCS obrazu. Na pewno odczujesz dużą poprawę wizualną bez strat w płynności gry.

Poniżej mamy normalny obraz z DCS

ReShade_1

Obraz z odpalonym programem.

ReShade_2

Program zawiera instalator, w którym podajemy link do pliku exe naszego DCS (uwaga, jeżeli korzystasz z wersji MT, to plik exe znajduję się w katalogu "bin-mt" ).
W instalacji mamy do dyspozycji różne filtry, pozostawiamy ten zaznaczony przez instalator.
Ustawiamy API na DirectX 10/11/12 i kończymy instalację.
Po odpaleniu DCS na chwile pojawi się powiadomienie o uruchomieniu ReShade.
Klawisz HOME uruchamiamy ustawienia programu, na początek proponuję zaznaczyć CURVES, LUMASHARPEN oraz VIBRANCE.

ReShade_3

Dla porównania wyników oraz możliwości wyłączenia shaderów proponuje przypisać klawisz END w zakładce Settings — Effect toggle key.

ReShade_4

Program zawiera bardzo dużo ustawień, możecie eksperymentować, ale te podstawowe już dają lepsze odwzorowanie kolorów i wyraźnie lepszą ostrość obrazu.
ReShade_5

Warthog editor

Warthog zestaw posiada sporo przełączników, które w większości nieskomplikowanych maszyn w zupełności wystarczą.
Jeżeli jednak brakuje nam przełączników lub lubimy nie korzystać w klawiatury, to jest rozwiązanie zapewniające modowanie naszego zestawu.
Do dyspozycji są dwa niezależne edytory przypisania sterowania, intuicyjny "TARGET GUI" oraz preferowany TARGET Script Editor. Ten drugi oferuje dużo więcej, niż by się mogło wydawać.
Może się na początku wydawać to bardzo skomplikowane dla osób niemających do czynienia z jakimkolwiek programowaniem.
Oprogramowanie stwarza problemy podczas uruchamiania zapisanego profilu. Normalnie powinno dodawać wirtualny zestaw z połączonych urządzeń, ale z nie wiadomych powodów znika nam standardowy zestaw.
Po odpaleniu przez nas stworzonego profilu może się pojawić błąd.
Error: (internal) cannot associate a filter with the selected USB HID device "VID_044F&PID_0404".

Target_0

Tutaj mamy solucje, nalezy pamioetać o nie zmienianu potu USB urządzeń:
  • Otwórz REGEDIT (Windows + R; wpisz „regedit” i uruchom go)
  • Przejdź do tego, HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB
  • Następnie poszukaj następujących informacji; VID_044F&PID_0402 VID_044F&PID_0404
  • Następnie użyj menu rozwijanego, aby otworzyć i znaleźć parametry urządzenia. (Kliknięcie Właściwości nie będzie działać)
  • Po prawej stronie. Każda liczba, którą widzisz (#) w ten sposób, zamienimy je wszystkie na (0).

  • Dla każdej linijki błędu postępujemy podobnie, ustawiając wszędzie "0".
    Musimy jeszcze sprawdzić katalog z oprogramowaniem, ma wyglądać jak na zdjęciu, jeżeli posiada inne pliki, usuwamy je.

    Target_1

    DCS teraz bez problemu rozpozna zestaw i dodatkowo wirtualne urządzenie.
    Po zainstalowaniu sterowników do naszego joya mamy dwa programy do obsługi. Target Script i Target GUI na tych programach właśnie będziemy wszystko ustawiać. Wersja zaawansowana korzysta z edytora, ale podstawkę tworzymy w GUI.

    tar_icons

    1. Tworzymy nową konfigurację.
    2. Ustawiamy własną nazwę.
    3. Zmieniamy tryp na ADVANCER.
    4. Dobrze jest przed zapisem stworzyć sobie folder tylko dla naszych konfiguracji.
    5-6. Zaznaczamy urządzenia wykryte przez program.
    7. Dajemy NEXT.

    tar_2

    8. Następną zakładkę pomijamy.

    tar_3

    Programowanie przełączników, oświetlenia led oraz suwaka.
    9. Poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku jest on wpisywany w pole ustawień (11).
    10. LAYERS, odpowiada wyborowi modów — nic nie zmieniamy.
    11. Przypisanie, nazwa typ itp.
    12. Zapisujemy przypisania.
    13. VIEW SCRIPT, zapisuję nam przypisania do edytora.

    tar_4

    14. W programie TARGET GUI tworzymy nowy profil.

    tar_5

    15. Wybieramy odpowiedni typ dokumentu z rozszerzeniem "tmc".
    16. Ustawiamy własną nazwę, która odpowiada maszynie, dla której tworzymy profil i wciskamy OPEN.

    tar_6

    17. W edytorze mamy wstępne wpisy, które kasujemy.

    tar_7

    18. Kopiujemy do schowka cały wpis z dokumentu otwartego wcześniej w punkcie (13).

    tar_8

    19. Wrzucamy w puste pole edytora skopiowane dane.

    tar_9

    20. Inicjonowanie komend.
    21. Wiersz ustawiający przełącznik modów, tylko dla przełączników (chwilowe nieobsługiwane).
    SetShiftButton(0, 0, &Throttle, EFLNOEM, SPDF, 0);
  • 0,0 dwa wpisy oznaczające mody "I" i "O"
  • Throttle, przypisanie do przepustnicy
  • EFLNEM, nazwa przełącznika odpowiadająca modowi typu "D"
  • SPDF, nazwa przełącznika odpowiadająca modowi typu "M"
  • 0, nieprzypisany mod typu "U"
  • Typ moda odpowiada przypisamni w punkcie 10.
    22. Przykładowy wpis z modami.
    MapKey(&Joystick, H4P, TEMPO(PULSE+'m', PULSE+R_ALT+'m', 500));
  • MapKey, proste przypisanie bez modów
  • Joystick, urządzenie które przypisujemy
  • H4P, kod przełacznika
  • TEMPO..., komenda do wykonania po wciśnięciu
  • 23. Przykładowe komendy, możliwe do użycia w wielu miejscach edytora.

    tar_10

    Przykład wpisy już z modami:
    MapKeyUMD(&Throttle, CHF, R_ALT+'5', R_ALT+'5', R_ALT+'7');
  • MapKeyUMD, trzy mody do wykożystania.
  • Throttle, urządzenie które przypisujemy
  • CHF, kod przełacznika
  • Trzy zaprogramowane funkcję, jeżeli nie używamy, to dajemy "0"
  • 24. Manual komend możliwych do użycia w edytorze.

    tar_11

    Target

    Copyright © 2020 All rights reserved By Hancer

    Oprogramowanie, jakie używamy, może stwarzać problemy w początkach wirtualnego lotnictwa. To z pomocą przychodzą poradniki, jakie zostały napisane na podstawie doświadczenia zebranego przez lata.