Pełne wykorzystanie możliwości maszyny daję nam poprawne przypisanie przycisków. Systemy współczesnych maszyn są przystosowane do sterowania praktycznie tylko przy pomocy drążka sterowego oraz przepustnicy.
Przed atakiem
Klawiszologia
Zakładka: Axis Commands
Poprawne ustawienia wszelkich osi naszego zestawu zapewni nam wygodę oraz dokładności sterowania.
Przypisanie osi musi być pojedyncze, zdarza się, że DCS ustawia na start więcej niż jedno przypisanie do różnych urządzeń, musimy je usunąć, żeby nie było konfliktów.
Pozostawione przypisania można konfigurować w celu ustawienia czułości oraz ustawienia wyjściowego, czyli deadzone.
Podstawowe osie to:
- Pitch — sterowanie w pionie.
- Roll — sterowanie w poziomie.
- Rudder — sterowanie kołem przednim, ster kierunku.
Rudder w zależności od posiadanego zestawu może być w osi skrętnej joy lub w pedałach.
Jeżeli posiadamy pedały dodatkowo mamy możliwość przypisania osobno hamulec prawy i lewy.
W zakładce Axis Commands mam możliwość przypisania sterowania większej ilości urządzeń, jeżeli posiadamy w zestawie potencjometry lub minijoye. Systemy te mają odpowiedniki w sterowaniu przez przyciski. W przykładzie mamy przypisanie sterowania kursorem na czynnych ekranach maszyny, odpowiednio RDR CURSOR Switch - X axis oraz RDR CURSOR Switch - Y axis, to samo sterowanie możemy ustawić pod przyciskami.
Standardowe ustawienia osi mogą być zbyt czułe, dlatego mamy możliwość konfiguracji poprzez tworzenie krzywych. Standardowa wartość krzywych ustawiamy w przedziale 20-30 w zależności od własnych predyspozycji.
Deadzone jest to wartość odchylenia początkowego osi, w przypadku starszych joy mogą być wahania, które powodują wychylenia sterów. Ustawiamy, żeby przy powrocie joy w położenie neutralne czerwony punkt nie wychodził poza czarny kwadrat.
Rudder — tzw. pedały są urządzeniami, które mogą posiadać za dużą czułość na nacisk, przekłada to się na ruch maszyny na drodze kołowania oraz podczas startów lądowań. Może to powodować duże problemy, dlatego z pomocą przychodzą ustawienia, Saturation odpowiada za zakres wychylenia danej osi, co skutkuje zmniejszeniem czułości sterów. Dodajemy do tego wcześniej ustawiany Curvature w zakresach pokazanych na screen +/- 10, każde ustawienia testujemy w danej maszynie.
Zakładka: All But Axis Commands
1. JAMER, system aktywnego zakłócania.
2. Tryby pracy.
3. Przełączanie programów.
4. Połączenie radiowe z tankerem.
5. Autopilot PICH Switch:
- Down /- Up, przejście pomiedzy trybami opisanymi niżej
- A/P OFF - wyłącza autopilota.
- ALT HOLD - utrzymanie stałej wysokości.
- ATT HOLD - utrzymanie stałego przechyłu.
6. Autopilot ROOL Switch:
- Down /- Up, przejście pomiedzy trybami opisanymi niżej
- HDG SEL - utrzymanie stałego kursu.
- STRG SEL - przelot po waypoint.
9. Otwarcie klapki wlewu paliwa przed tankowaniem w powietrzu.
10. Sterowanie elewacja radaru.
11. CAMERA/GUN:
- FIRST DETENT - włączenie lasera
- SECOND DETENT - działko
12. Countemeasures funkcje:
- Aft - odpalenie w trybie SEMI i AUTO.
- Fwd - odpalenie wabików.
- Left - ostatni w MAN i SEMI.
- Right - cofnięcie odpalenia w trybie SEMI i AUTO.
13. Sterowanie wyświetlaczami:
- Left - przełączanie zakładek na ekranach.
- Right - przełączanie zakładek na ekranach.
- Up - HMCS aktywny.
- Down - ekrany aktywne.
14. Wyłącznie trybu walki bezpośredniej.
15. Włączenie trybu walki kołowej.
16. Tryb A/A - przełcza na rakiety.
17. Urzywany przy konfiguracji celownika nahełmowego HMCS.
18. Tryby:
- Na ziemi - wł/wył streowania kołem przednim.
- W powietrzu - A/A przełaczonie miedzy typem rakiet.
- W powietrzu - Tanker, szybkie rozłączenie podczas tankowania w powietrzu.
19. Sterowanie kursorami na czynnych ekranach.
20. Hamulec areodynamiczny:
- Aft/EXTEND - wysuwanie hamulca.
- Fwd/RETRACT - chowanie hamulca.
21. TMS funkcje:
- Down - zdjęcie loka z celu, nie zmienia pozycji kursora.
- Left - TGP zrobienie Areatrack.
- Right - A/A szybkie lokowanie celów w FCR, TGP przeniesienie kamery na waypoint.
- Up - target lock, TGP zrobienie pointrack.
22. TRIM (zalecany)poziomowanie maszyny.
23. TRIM (nieużywany) wyrównanie w pionie, system samolotu sam koryguje utrzymanie horyzontalne.
24. Radiowe menu tekstowe, ważne działa tylko na wybrane częstotliwości.
25. TGP - zdjęcie loka z celu.
26. Odpalenie rakiet oraz zrzut bomb.
27. Przełączanie systemów w tryby pracy:
- A/A - walka powietrzna.
- A/G - cele naziemne
28. Tryby pracy systemu rozpoznawania obiektów w powietrzu.
29. Przełączanie zakładek w notatniku.
30. Wł/wył notatnika (można dodawać własne dane w postaci plików png lub jpg).
31. Szybkie odrzucenie uzbrojenia oraz baniaków, pozostają rakiety A/A dla obrony.
32. Wł/wył noktowizor.
33. ustawienie wyświetlania noktowizora.
34. Owiewka.
35. Katapultowanie się.
36. Hamulec kół.
37. Przekazywanie danych poprzez LINK 16.
38. Przybliżenie/oddalanie widoków.
Misja treningowa
Misja dla F-16C, mamy w niej postawione maszyny dla różnych ćwiczeń, które możemy przeprowadzać. Nazwa slotu zawiera rodzaj zadania np. Clot-1(lądowanie), czyli mamy maszynę ustawiona na kursie do pasa na odpowiedniej wysokości i odległości. Możemy odpalać cele powietrzne po wejściu w slot A/A, są one dostępne z menu radiowego F10. Maszyny wrogie Red-1 do Red-4 są nie uzbrojone, Red-5 odpowiada na atak. Misja posiada także zadania typu A2G (cele naziemne) oraz SEAD(zestawy przeciwlotnicze).
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy
Download .
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy Download .